فیلمنامه مصور(استوری بورد)
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
فیلمنامه مصور(استوری بورد)
نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391
بازدید : 2786
نویسنده : اسماعیل جباری

فیلمنامه مصور(استوری بورد)

استوری بورد نه تنها درکشورهائی مثل ایران که از نظر سرمایه گذاری روی ساخت انیمیشن درتنگنا قراردارند ضرورتی آشکار به شمارمی آید بلکه درکشورهای ثروتمند مانند آمریکا ازوسایل اولیه تولید محسوب می شود.درکشور ما صنعت تولیدانیمیشن هرروز گسترده تر می شود و شرایط اجتماعی واقتصادی ایجاب می کند که روی برنامه ریزی تولید بیشتر تاکید شود.

فیلمنامه مصور می تواند مانند داستان مصور (کمیک استریپ ) گویای ریزه کاری های داستان به مدد کلمات و جملات نیز باشد. با این تفاوت که توضیح حرکت چهره های نمایشی ونماها واشاره به موسیقی متن واثرات صوتی وهمچنین ترفندهای ویژه ـ بخشی از گفتارها راحذف کند وآن رابه حداقل موردنیاز برساند.

                                                

 

 

 مواردی که باید در یک فیلمنامه مصور رعایت شود عبارتند از:

۱ ـ ترکیب بندی (کمپوزیسیون ) ۲ـ توضیح مربوط به حرکت شخصیت های داستان. ۳ـ اشاره های مربوط به حرکت دوربین یا میز فیلمبرداری متحرک سازی ۴ ـ اشاره های مربوط به زمینه سازی وفضاسازی. ۵ ـ گفتارها(دیالوگ۶ ـ ترفندهای ویژه (تروکاژ )۷ ـ اثرات صوتی ( افکت ها۸ ـ موسیقی ۹ ـ زمان بندی صحنه.

  نکات ریز در تهیه استوری بورد:

  • تعداد تصاویر فیلمنامه مصور بر حسب طول و محتوای فیلم تغییر می کند.برای یک فیلم پنج دقیقه ای معمولا فیلمنامه مصوری با شصت تصویر کافیست. 
  • حاشیه کناری تصاویر فیلمنامه مصور برای فیلمنامه نویس اهمیت ویژه ای دارد - خواه او قادر به نقاشی کردن باشد یا نباشد. زیرا این حاشیه اورا مجبور می کند به همان اندازه بیان گفتاری به بیان تصویری نیز بیاندیشد.
  • در یک فیلمنامه مصور پس زمینه ها(Back Ground) _ پیش زمینه ها(Fore Ground) _ زوایای دوربین ـ حرکت دوربین (Pan-Tilt - Zoom in - Zoom out - Fade in - Fade out - Travling ) و ترانزیشن های (Dissolve - Cut- ...) می بایست مشخص شو ند.
  • در یک استوری بورد نوع پلان یا شات باید مشخص شود:                              

 ( E. A )-( H . A )- ( V. H. A )- ( L.A)-(V.L.A)-OVER-(P.L)-(P.R)-(C.U)-(V.C.U)-(M.S)-(L.S)

 (A.S)-(E.L.S)-LOOP.

  • اگر یک یا چند شخصیت برای مدتی طولانی درمرکز تصویر قرار بگیرند - ایستاده - مرده و مکانیکی به نظر خواهند آمد و شخصیت  خودشان را ازدست خواهندداد. این مشکل باافزودن حرکاتی نظیر چشمک زدن - بی قراری - این سو و آنسو حرکت کردن ـ سرتکان دادن ونظایر آن حل می شود.    
  • در پایان تهیه فیلمنامه مصور بهتر است از کسی پرسیده شود که آیا این فیلمنامه را می فهمد یا نه؟ خیال نکنید نکته ای که در فیلمنامه مبهم است درفیلم روشن خواهد بود.
  • هر نقطه ـ خط ـ رنگ - حرکت و صدائی که در صحنه می آید می تواند به نفع یا ضرر فیلمساز تمام شود.
  • فیلمساز باید قادر باشد به روشنی توضیح دهد علت استفاده ازهریک از عوامل به کاررفته چه بوده وچرا این بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب بوده است. این همان چیزی است که فیلمنامه مصور به خاطر آن تهیه می شود. 
  •  

http://www.tabrizanima.blogfa.com

 




:: موضوعات مرتبط: فیلمنامه مصور(استوری بورد) , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: